Speaking for the Dead: Contemporary Performance Artists in the Archive
03.12., 18 Uhr, GB 5/160 – Pedzisai Maedza
Within the frame of the lecture series „Theater Forschung Ruhr“ Pedzisai Maedza will present his ongoing research: This talk considers the role of performance dramaturgy in remembering, memorializing and sustaining the memory of the 1904 to 1908 genocide in Namibia, sometimes dubbed Germany’s forgotten genocide. It frames performance as a media through which this history is narrated and transmitted. The talk interrogates how contemporary artistic and cultural performances and performance-makers inform the ways in which the history of colonial genocide and the present are presented and remembered. [read more]
On the same day there will be a workshop with Pedzisai Maedza from 10 am to noon. Interested guests are welcome to participate, registration at dramatugies-afterlife@rub.de.
Emancipation or Violence? Aesthetic Education from Kant to Spivak
12.12., 18 Uhr, GB 5/160 – Ruth Sonderegger
As the second lecture of this semester, Ruth Sonderegger is going to speak about:
Recent writings by Jacques Rancière and Gayatri Spivak suggest that Kant and Schiller’s theories of aesthetic education have a vogue, and that aesthetic education is (still) considered particularly emancipatory. The lecture a) argues that Kant and Schiller’s accounts of aesthetic education are all but unproblematic and b) it investigates the circumstances under which aesthetic experiences might work in an emancipatory way. In the conclusion, which is also an overture, the lecture returns to Spivak and Rancière but with the aim of transcending them in favour of Fred Moten’s social aesthetics. [read more]
On the same day there will be a workshop with Ruth Sonderegger from 3-5 pm. Interested guests are welcome to participate, registration at dramatugies-afterlife@rub.de.
Die andere Seite der Pipeline|Extraktivistische Infrastrukturen zwischen Ruhrgebiet, Ukraine und Sibirien
18.12., 18 Uhr, UNI 105, EG 014 – Philipp Goll
Die aus einer gemeinsamen Recherche von Oleksiy Radynsky, Hito Steyerl und Philipp Goll hervorgegangene Ausstellung „Leak. Das Ende der Pipeline“ (MdBK Leipzig 2024) betrachtet den andauernden Russischen Angriffskrieg gegen die Ukraine aus der Perspektive der langen Geschichte des Russischen Imperialismus. Eine These ist, dass der Extraktivismus Dreh- und Angelpunkt für die heutige koloniale Politik Russlands ist und sich maßgeblich unter deutscher Beteiligung entwickelte.
Philipp Goll wird in dieser Veranstaltung das gemeinsame Rechercheprojekt vorstellen und einige Bestandteile präsentieren. Im Anschluss ist Zeit zur gemeinsamen Diskussion über das konkrete Projekt sowie übergreifende Diskurse rund um extraktive Infrastrukturen, Imperialismus und Kolonialismus sowie die Rolle ästhetischer Fragen und künstlerischer Arbeit in diesem Kontext. Um Anmeldung via Mail an das-dokumentarische@rub.de wird gebeten. [weiterlesen]
Eine Veranstaltung in Kooperation mit dem Graduiertenkolleg „Das Dokumentarische“.
I PUT A SPELL ON YOU: DEKOLONIALE ENERGIEN
13.12., ab 18 Uhr – Xenix Kino (Zürich)
Maya Deren und Alexander Hammid drehten als verheiratetes Paar den Avantgardefilm-Klassiker MESHES OF THE AFTERNOON. In den 1950er-Jahren machten beide getrennt voneinander Filmaufnahmen, die dekoloniale Energien ganz unterschiedlich thematisieren. POWER AMONG MEN wurde von Fabienne Liptay (Universität Zürich) und Dorota Sajewska (Ruhr-Universität Bochum) bei ihren Recherchen wiederentdeckt. Die 16-mm-Archivkopie aus der UN Audiovisual Library NY wurde eigens für diesen Abend digitalisiert, ermöglicht aus Forschungsmitteln der Universität Zürich. DIVINE HORSEMEN wird von einer neuen 16-mm-Kopie vorgeführt. Zwischen den Vorstellungen wird zu einem Apéro eingeladen. Eine Veranstaltung des Institute for Performance and Film Expanded im Rahmen des Forschungs- und Buchprojekts «Energy: Bodies, Landscapes, Images in Performance and Film». [weiterlesen]